Najczęściej zadawane pytania dotyczące programu „Moje miasto bez elektrośmieci”

Na czym polega program „Moje miasto bez elektrośmieci”?

„Moje miasto bez elektrośmieci” to ogólnopolski program nieszablonowej edukacji oferujący bezpłatne materiały dydaktyczne dla placówek oświatowych oraz pakietów do promocji zbiórek dla instytucji i organizacji różnego typu. Celem programu jest: podnoszenie świadomości społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem rodzin i dzieci, w zakresie prawidłowego postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym; zachęcanie do oddawania elektrośmieci oraz zużytych baterii do punktów zbierania lub innych miejsc wyspecjalizowanych do ich odbioru; budowanie wartości recyklingu zużytych urządzeń jako elementu niezbędnego w procesie ochrony środowiska naturalnego przy jednoczesnym wyposażaniu uczestników programu w nowoczesne pomoce dydaktyczne, wyposażenie sal lekcyjnych, świetlic, bibliotek, sprzęt sportowy, elektronikę różnego rodzaju, specjalistyczny sprzęt dla Kół Gospodyń Wiejskich, Ochotniczych Straży pożarnych czy sprzęt biwakowy dla drużyn harcerskich.

Kto może zostać uczestnikiem programu?

Do udziału w programie „Moje miasto bez elektrośmieci” zapraszamy: 

  1. Placówki oświatowe: 
    • przedszkola
    • szkoły podstawowe
    • szkoły ponadpodstawowe każdego typu
    • ośrodki szkolno-wychowawcze
    • szkoły wyższe
    • internaty/bursy
  1. Instytucje i organizacje: 
    • koła gospodyń wiejskich
    • sołectwa
    • ochotnicze straże pożarne 
    • kluby sportowe
    • domy kultury
    • drużyny harcerskie 
    • świetlice szkolne, wiejskie, środowiskowe
    • biblioteki szkolne i publiczne 
    • DPS-y
    • fundacje 
    • stowarzyszenia
    • inne typy organizacji 

z terenu całej Polski.

Jak jaki sposób można zgłosić się do programu?

Aby zgłosić się do projektu należy wypełnić formularz zgłoszeniowy on-line na stronie internetowej projektu www.moje-miasto-bez-elektrosmieci.pl lub www.mmbe.pl. 

Linki do formularza zgłoszeniowego:

Czy program jest ograniczony czasowo?

Program „Moje miasto bez elektrośmieci” ma charakter ciągły, działamy nieprzerwanie od 2012 roku. Aktywności realizowane są przez cały rok kalendarzowy. Jednorazowy zapis gwarantuje stałe uczestnictwo w programie, bez konieczności ponownej rejestracji. 

Jak sprawdzić, czy nasza miejscowość jest w zasięgu działania programu?

Uczestnikiem programu może być każda placówka oświatowa bądź instytucja/organizacja, bez względu na to, w jakiej miejscowości jest zarejestrowana. Program „Moje miasto bez elektrośmieci” obejmuje swym zasięgiem uczestników z terenu całej Polski.

Czym jest Fundusz Oświatowy? I jak z niego korzystać?

Fundusz Oświatowy jest integralną częścią Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Moje miasto bez elektrośmieci”, którego twórcą i jedynym organizatorem jest ElektroEko. 

Z Funduszu Oświatowego mogą korzystać wyłącznie jego Uczestnicy, realizujący działania edukacyjne, przy jednoczesnym organizowaniu zbiórek elektrośmieci. Za odebrany zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny Uczestnik Programu otrzymuje Punkty Funduszu Oświatowego. 

Punkty można wykorzystać od razu po zatwierdzeniu masy przez operatora lub kumulować i wykorzystać w dowolnie wybranym przez Uczestnika momencie. Saldo punktowe można sprawdzić logując się do Indywidualnego konta uczestnika na stronie internetowej programu www.moje-miasto-bez-elektrosmieci.pl. 

Jaką wartość mają punkty Funduszu Oświatowego?

  • 1 kg elektrośmieci lub zużytych baterii to 1 pkt Funduszu Oświatowego (1 kg = 1 punkt)
  • 1 punkt Funduszu Oświatowego ma wartość 0,60 zł brutto (1 punkt = 0,60 zł)

Przykład: 1 tona zebranych elektrośmieci to 600 zł do wydania na dowolnie wybrane pomoce dydaktyczne, sprzęt sportowy, nowe sprzęty elektryczne, inne wyposażenie czy dowolnie wybrane nagrody.

Uczestnicy wymieniają Punkty na nagrody korzystając z Katalogu pomocy dydaktycznych (link: https://moje-miasto-bez-elektrosmieci.pl/katalog/) lub realizując zamówienie specjalne. Zamówienie specjalne należy wysłać na adres e-mail zamowieniapomocy@mmbe.pl wysyłając link do wybranej przez Uczestnika nagrody). 

Czym jest Indywidualne konto uczestnika i skąd wziąć dane do logowania?

Indywidualne konto Uczestnika jest generowane automatyczne, od razu po wypełnieniu zgłoszenia udziału w Programie. Na podany w formularzu zgłoszeniowym adres e-mail koordynatora wysyłane są automatycznie dane do logowania (login oraz hasło). 

Jeśli nie możesz odnaleźć w skrzynce wiadomości z danymi do logowania, sprawdź SPAM/KOSZ lub skontaktuj się z obsługą Programu (szkola@mmbe.pl lub organizacja@mmbe.pl) i poproś o udostępnienie danych do Indywidualnego konta Uczestnika.

Co to są elektrośmieci i jaki rodzaj zużytego sprzęty odbieramy?

Bezpłatnie odbieramy zużyte sprzęty elektryczne i elektroniczne, które działały kiedyś na prąd lub na baterie. 

  • Sprzęt AGD, jak: lodówki, zamrażalki, pralki, suszarki do ubrań, piekarniki, kuchenki elektryczne, mikrofalówki, tostery, miksery, czajniki, sokowirówki, młynki do kawy, inny mały sprzęt gospodarstwa domowego; 
  • Sprzęt RTV, jak: telewizory, monitory, sprzęt nagłośnieniowy, radia, odtwarzacze DVD, magnetowidy, sprzęt HiFi, aparaty fotograficzne, kamery, głośniki, zegary;
  • Sprzęt IT, jak: laptopy, komputery, klawiatury, akcesoria komputerowe, rutery, tablety, telefony komórkowe i stacjonarne, drukarki, skanery, kserokopiarki, niszczarki do papieru, piloty, przedłużacze, zasilacze, powerbanki, pendrive’y, słuchawki, inne drobne urządzenia teleinformatyczne; 
  • Zużyte oświetlenie, jak: lamki nocne, lampy stojące, lampy stołowe, żyrandole, latarki, LED-y; 
  • Elektronarzędzia, jak: wiertarki, wkrętarki, szlifierki, wyrzynarki, polerki, młoty, frezarki, akumulatory i ładowarki do elektronarzędzi, narzędzia ogrodowe – kosiarki elektryczne; 
  • Urządzenia do pielęgnacji urody i kontroli zdrowia, jak: suszarki do włosów, lokówki, prostownice, elektryczne szczoteczki do mycia zębów, maszynki do strzyżenia włosów, depilatory, masażery, wagi, ciśnieniomierze, pulsometry, termometry elektroniczne;
  • Zabawki dziecięce, jak: hulajnogi elektryczne, samochody elektryczne, keyboardy, konsole, pluszaki interaktywne;
  • Akumulatory przenośne oraz zużyte baterie.

    UWAGA: 

    • Nie odbieramy tonerów! 
    • Zaś za zużyte oświetlenie w postaci świetlówek, czy żarówek LED – nie są przyznawane punkty Funduszu Oświatowego!

     

Czy otrzymam pakiet materiałów edukacyjnych?

Materiały edukacyjne przeznaczone są dla placówek oświatowych, bibliotek, świetlic, domów kultury. Opracowane są dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. Pakiety dostępne są w wersji elektronicznej, można je bezpłatnie pobrać ze strony programu, po zalogowaniu się do Indywidualnego konta Uczestnika. 

Jak otrzymać bezpłatny pakiet do promocji zbiórek elektrośmieci?

Pakiet materiałów do promocji zbiórki należy zamówić logując się do Indywidualnego koncie Uczestnika, w zakładce „Zamów materiały do promocji zbiórki”. W skład materiałów wchodzą: plakaty do promocji zbiórek z miejscem na wpisanie adresu i daty zbiórki, baner na ogrodzenie informujący o tym, że zbieracie elektrośmieci, opakowania kartonowe do zbiórki zużytych baterii a także opakowania kartonowe do zbiórki małych elektrośmieci (oferta dla nowych uczestników będących placówkami oświatowymi, bibliotek, świetlic, domów kultury).

Jak zamówić odbiór zebranych elektrośmieci?

Odbiory zebranego zużytego sprzętu w ramach programu są bezpłatne. Aby zamówić odbiór elektrośmieci należy zalogować się do Indywidualnego konta Uczestnika, wypełnić i przesłać formularz Zamówienia odbioru elektrośmieci (formularz on-line). Warto pobrać formularz w pliku excel – Zlecenie odbioru elektrośmieci, wcześniejsze spisanie zebranego sprzętu ułatwi złożenie zlecenia odbioru poprzez formularz on-line.

W przypadku drobnych elektrośmieci, które trudno zliczyć podczas zbiórki możesz podać przybliżoną ilość zebranego sprzętu wpisując go w kategorii „Inny małogabarytowy sprzęt AGD lub RTV lub IT”.  Jeśli posiadasz wypełniony karton na drobne elektrośmieci to masz spełnione minimum logistyczne – 250 kg i możesz zamówić odbiór. W tym przypadku wpisz do formularza Zlecenia odbioru, w pozycji „Inny małogabarytowy sprzęt AGD/RTV” – ilość: 65 sztuk. Wielkogabarytowe sprzęty staraj się zliczyć dokładnie, by operator był w stanie dopasować wielkość samochodu do planowanego odbioru.

Baterie należy wpisać w formularzu Zlecenia odbioru elektrośmieci w sztukach (dla ułatwienia: 1 kg baterii to około 50 sztuk baterii typu „paluszki”, 1 wypełniony karton do zbiórki zużytych baterii to około 1250 sztuk). 

Kto wyznacza termin odbioru? Czy mogę wybrać dogodny dla siebie?

Termin odbioru zebranego zużytego sprzętu wyznacza przypisany przez Organizatora – operator. Operator ma 2-3 dni na kontakt telefoniczny z koordynatorem i wyznaczenie terminu odbioru. Termin odbioru nie powinien być dłuższy niż 7 dni roboczych. 

Ile kilogramów elektrośmieci należy zebrać, żeby zamówić odbiór?

Minimum logistyczne to 250 kg elektrośmieci – dla całej Polski, oraz 50 kg dla Warszawy. W przypadku zebrania bardzo dużej ilości elektrośmieci, przekraczającej ładowność samochodu Operatora, odbiór zostanie podzielny na dwa kursy, w uzgodnionych terminach.

Jak wygląda odbiór zebranych elektrośmieci? Kto załaduje zebrany sprzęt?

Odbiór zebranego zużytego sprzętu realizowany jest przez wyspecjalizowane firmy, z którymi Organizator programu współpracuje. Każdorazowo do zgłoszonego odbioru przypisany jest Operator, który zrealizuje odbiór. Informacja o tym, jaka firma zgłosi się po odbiór zebranego sprzętu wysyłana jest na adres e-mail koordynatora. Zanim wydasz sprzęt – sprawdź, czy jest to wyznaczony przez nas Operator.

UWAGA – Zdarzają się przypadki nieuczciwego działania konkurencji. Zanim wydasz elektrośmieci,  upewnij się, że firma, która zgłosiła się po odbiór elektrośmieci to jest wyznaczony przez nas OPERATOR.

Sprzęt należy zgromadzić w jednym miejscu. Wyniesieniem i załadunkiem na samochód zebranego zużytego sprzętu zajmuje się kierowca (przy dużych zbiórkach wysyłanych jest dwóch pracowników). Oczywiście, jeśli Uczestnik ma możliwość zorganizowania pomocy podczas załadunku, jest to mile widziane ale nie jest to obowiązek Uczestnika!

Czy inne podmioty (np. firmy) mogą oddawać sprzęt na rzecz uczestników programu?

Tak, firmy i instytucje mogą przekazywać sprzęt na rzecz uczestników programu. Możliwości są dwie. 

  • Jeśli firma nie potrzebuje Karty Przekazania Odpadu (KPO) może dostarczyć zużyty sprzęt na zbiórkę organizowaną przez Uczestnika. Wówczas sprzęt zostanie odebrany od Uczestnika razem z innymi zużytymi urządzeniami pochodzącymi ze zbiórki, a punkty zostaną przypisane do Indywidualnego Konta Uczestnika.
  • Jeśli firma będzie potrzebowała Kartę Przekazania Odpadu i posiada numer BDO, zobowiązana jest wypełnić formularz zlecenia odbioru na stronie dla firm: https://elektroniczne-odpady.pl/. Wypełniając formularz, w ostatnim kroku, należy podać nr NIP uczestnika programu, któremu chcą przekazać punkty Funduszu Oświatowego. Elektroodpady w tym przypadku zostaną odebrane bezpośrednio z firmy, a punkty trafią bezpośrednio na Indywidualne Konto Uczestnika po realizacji odbioru i zatwierdzeniu masy. Minimum logistyczne dla firm to 150 kg elektrośmieci.

Kiedy otrzymam punkty Funduszu Oświatowego?

Punkty Funduszu Oświatowego zostaną przypisane do Indywidualnego Konta Uczestnika po realizacji odbioru i zatwierdzeniu odebranej masy przez Zakład Przetwarzania. Średni czas oczekiwania na zatwierdzenie masy to 7 dni roboczych. W przypadku baterii i lodówek – może się zdarzyć, że ten czas będzie wydłużony.

Czy punkty Funduszu Oświatowego można kumulować na Indywidualnym Koncie Uczestnika?

Tak, Punkty z Funduszu Oświatowego można gromadzić na koncie i wykorzystać w dowolnym momencie w czasie trwania programu „Moje miasto bez elektrośmieci”. Punkty nie przepadają z końcem roku szkolnego czy kalendarzowego, będą tak długo dostępne, jak długo będzie trwał program „Moje miasto bez elektrośmieci”. Program obecnie nie ma przewidzianego końca.

Czy Uczestnik programu może oddać na zbiórkę swój sprzęt inwentarzowy? Jak złożyć takie zlecenie odbioru, by otrzymać Kartę Przekazania Odpadu?

Tak, Uczestnicy programu mogą oddawać na zbiórkę elektrośmieci pochodzące z własnych stanów inwentarzowych. W tym przypadku należy zalogować się do Indywidualnego Konta Uczestnika i wypełnić formularz odbioru „Szkoła – Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny wytworzony przez podmiot wystawiający zlecenie (KPO i konieczny nr BDO)”. Operator w ciągu 3 dni roboczych skontaktuje się na podany w formularzu numer telefonu i uzgodni dogodny termin odbioru (zgodnie z Regulaminem Funduszu Oświatowego programu). 

Minimum logistyczne to 250 kg dla całej Polski, 50 kg dla Warszawy. Odbiór sprzętu inwentarzowego można łączyć z odbiorem sprzętu pochodzącego ze zbiórki elektrośmieci od rodziców uczniów czy mieszkańców, jednak wymagane jest wypełnienie dwóch oddzielnych Formularzy zlecenia odbioru. Sprzęt pochodzący ze zbiórki nie wymaga KPO. 

Co to jest numer BDO ?

BDO to baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Rejestracji w systemie podlegają wszystkie instytucje i jednostki, które wytwarzają śmieci inne niż komunalne. Szkoły i przedszkola wytwarzają śmieci komunalne, ale gdy mowa o utylizacji sprzętów elektrycznych i elektronicznych będących na stanie inwentarzowym są zobowiązane do wygenerowania Karty Przekazania Odpadów. Jedynym sposobem na uzyskanie KPO jest wygenerowanie jej w systemie BDO. Aby to zrobić należy posiadać nr BDO. 

UWAGA: Nasi koordynatorzy z biura obsługi programu nie prowadzą szkoleń w temacie BDO. Zapraszamy na stronę Instytut Ochrony Środowiska-Państwowego Instytutu Badawczego: https://bdo.mos.gov.pl/, gdzie znajdują się wszystkie niezbędne informacje w tym zakresie. 

Kto i kiedy może wygenerować Kartę Przekazania Odpadów?

Kartę Przekazania Odpadów będzie można wygenerować w dzień przed lub w dniu odbioru elektrośmieci pochodzących ze stanów inwentarzowych Uczestnika. Może to zrobić Uczestnik lub Operator wyznaczony do realizacji odbioru. Ta kwestia powinna zostać uzgodniona telefonicznie między Uczestnikiem, a Operatorem – podczas umawiania terminu odbioru. W inny przypadku KPO będzie zobowiązany wygenerować Uczestnik.

Jak sprawdzić saldo punktowe?

Saldo punktowe należy sprawdzić logując się do Indywidualnego Konta Uczestnika. Jeśli chcesz wiedzieć, czy odebrana masa została już zatwierdzona w całości lub w przypadku jakichkolwiek innych wątpliwości co do wysokości salda punktowego należy przesłać zapytanie drogą mailową na adresy szkola@mmbe.pl lub przedszkole@mmbe.pl lub organizacja@mmbe.pl. Pamiętaj, by w wiadomości podać dane teleadresowe Uczestnika, którego zapytanie dotyczy.

Jak wymienić zebrane punkty na nagrody?

Możliwości są dwie. 

      1. Możesz zamówić nagrody z naszego Katalogu Pomocy Oświatowych 
      2. Możesz złożyć zamówienie specjalne na dowolnie wybrane nagrody ze sklepów on-line.

Ad. 1) Aby wymienić punkty Funduszu Oświatowego na nagrody z Katalogu Pomocy Oświatowych należy zalogować się do Indywidualnego Konta Uczestnika. Kliknij PRZEJDŹ DO KATALOGU, przejrzyj go i wybierz interesujecie Cię pozycje. Umieścić je w koszyku.  Następnie naciśnij ikonkę KOSZYK (prawy, górny róg strony internetowej) i ZŁÓŻ ZAMÓWIENIE. Czas realizacji zamówienia do 21 dni, w zależności od wybranego produktu. 

UWAGA: 

  • Nagrody wysyłane są bezpośrednio od naszych dostawców/hurtowni/e-sklepów. Jeśli zamawiasz różnorodne nagrody, wiele pozycji na jednym zamówieniu, otrzymasz je wszystkie oddzielnymi przesyłkami kurierskimi. 
  • Poinformuj osoby w sekretariacie, że czekasz na nagrody i poinformuj na jakie, żeby bez problemu do Ciebie trafiły. Niech osoba upoważniona do odbioru przesyłki sprawdzi w obecności kuriera, czy przesyłki zostały dostarczone w dobrym stanie, w razie uszkodzenia przesyłki – odmów odbioru lub złóż reklamację kurierowi.

Ad. 2) Aby złożyć zamówienie specjalne skontaktuj się mailowo z Działem Obsługi Programu. Wyślij wiadomość na adres zamowieniapomocy@mmbe.pl. 

  • Wybierz dowolną nagrodę ze sklepów internetowych (zachęcamy do korzystania z allegro.pl)
  • Podeślij nam link do wybranej nagrody.
  • W tytule wiadomości wpisz: ZAMÓWIENIE SPECJALNE – DANE UCZESTNIKA (NAZWA,  MIEJSCOWOŚĆ)
  • W treści maila podaj: pełne dane uczestnika z adresem do wysyłki wybranej nagrody oraz numer telefonu komórkowego (dla kuriera); link do wybranej nagrody, saldo punktowe.
  • Upewnij się, że zebrane saldo punktowe wystarczy na zakup nagrody. Uwzględnij koszt dostawy.

WAŻNE! Zgodnie z regulaminem Funduszu Oświatowego, czas na realizację Zamówień pomocy wynosi 21 dni. Prosimy o wybór nagród w regularnych cenach, niech cena nagrody nie będzie ograniczona promocją czasową (możemy nie zdążyć z jej zakupem); Sprawdź, czy ilość sztuk dostępnych u danego dostawcy nie jest na wyczerpaniu! Dzięki temu Twoje zamówienie zostanie szybciej zrealizowane, bez potrzeby wielokrotnego wysyłania linków do wybranej nagrody (nie wygaśnie oferta).

Pamiętaj także o możliwości zakupu e-bonów do sklepów takich jak: Biedronka, Empik, Allegro.pl, Media Expert, RtvEUROAgd. Zamówienia te składany poprzez Katalog pomocy dydaktycznych, po zalogowaniu się do Indywidualnego Konta Uczestnika.

Jak złożyć zamówienie specjalne? Skąd mam wiedzieć, czy wystarczy mi punktów na nagrodę?

1 punkt Funduszu Oświatowego ma wartość 0,60 zł brutto. Żeby wyliczyć budżet na zakup nagrody wystarczy, że pomnożysz saldo punktowe przez wartość punktu Funduszu Oświatowego.

Saldo punktowe x 0,60 zł = budżet na zakup nagrody

Aby zrealizować zamówienie specjalne należy skontaktować się mailowo z działem obsługi Programu „Moje miasto bez elektrośmieci”, zamieszczając w mailu link do przedmiotu spoza Katalogu Pomocy Dydaktycznych z prośbą o wycenę punktową. Zapytanie należy przesłać na szkola@mmbe.pl lub organizacja@mmbe.pl podając w treści maila dane uczestnika oraz bieżący stan punktów Funduszu Oświatowego. Szczegóły w punkcie 23 – Jak wymienić zebrane punkty na nagrody? 

„Mapa Eko-działań” – co to jest i jak z tego korzystać?


„Mapa Eko-działań” to miejsce, w którym Uczestnicy Programu mogą dzielić się z nami reportażami zdjęciowymi ze zrealizowanych eko-działań, w tym zbiórek elektrośmieci. Przygotuj zdjęcia, które chcesz byśmy opublikowali na naszej stronie. Jednorazowo możesz wgrać od 4 do 10 zdjęć. 

Żeby wgrać zdjęcia kliknij DODAJ EKODZIAŁANIE, wypełnij formularz i dołącz przygotowane wcześniej zdjęcia. Zjedź na dół strony internetowej (pod mapą) kliknij – DODAJ ZGŁOSZENIE DO EKO-DZIAŁAŃ. Administrator strony ma 48 h na zaakceptowanie i opublikowanie wgranych reportaży zdjęciowych.

Link do Mapy Eko-Działań – https://moje-miasto-bez-elektrosmieci.pl/mapa-eko-dzialan-placowek-oswiatowych/